Bariloche etc - Reisverslag uit Pérez, Argentinië van Niek Burg - WaarBenJij.nu Bariloche etc - Reisverslag uit Pérez, Argentinië van Niek Burg - WaarBenJij.nu

Bariloche etc

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

13 Februari 2009 | Argentinië, Pérez

Op een zomerige vrijdagavond om half negen plaatselijke tijd, waar de zon bezig is met gaan slapen en nachtdieren langzaam ontwaken, ben ik buiten ,op een lekker stoeltje, dit verhaaltje aan het schrijven. Vandaag wil ik het hebben over de muziek hier, de afgelopen reis naar Bariloche en het gedoe ‘missen’.

Om te beginnen gaan we het hebben over de reis naar Bariloche, het Oostenrijkse deel van Argentinië. Ongeveer het enige en belangrijkste skigebied in ieder geval in Argentinië en geloof ik ook in Zuid-Amerika. Hier gaan ongeveer alle eindexamen klassen heen om te skiën en vooral uit te gaan. Het uitgaan is dan ook wel belangrijker dan skiën. Omdat het het enige skigebied is zul je dan ook verwachten dat er veel hoge bergen met sneeuwtoppen zijn, zoals in Oostenrijk en in Zwitserland. Maar dit was niet het geval. Er waren wel bergjes, maar zeker niet zo hoog zodat er sneeuw zou liggen. Dit betekent niet dat het een geweldig mooie reis was. De eerste dag toen we aankwamen, zijn we een beetje in het dorpje Bariloche rond getrokken. Daar hebben we een chocoladewinkel gepakt en er flink zitten te chocolade fonduen. Bariloche staat ook wel bekend om het chocoladegebied van Argentinië. Die dag hebben we verder niet echt wat gedaan.

De zaterdag de zeventiende van januari zijn we naar het hippiedorp van Argentinië gegaan. Hier zijn er van over heel de wereld hippies. Tenminste dit zeiden ze. Heel bijzonder vond ik het dorpje niet. Het was eigenlijk een dorpje met een marktje, waar wel hippiemensen wat verkochten, zoals hippiearmbandjes en hippiegroene winkel spul. Ook kon je er Belgische wafels met vruchten en slagroom eten, wat wij als Nederlanders dan toch echt niet overslaan. Ook zijn we die dag naar een forellenboerderij geweest en een of ander uitzichtpunt.

De volgende dag zijn we in de middag gaan paardrijden in de heuvels. Ik ben zelfs in galop geweest. Dit paardrijden ging gemengd met een geweldig uitzicht over de heuvels. Waar we ook een asado hebben gegeten. Op maandag zijn we naar het skigebied van Argentinie gegaan. Heel groot was het gebied niet en ook zag het eruit als waar wij heen gaan maar dan 12 jaar geleden. Wel gaf het natuurlijk weer een geweldig uitzicht. Op dinsdag in de morgen gingen twee andere Nederlanders en ik kabelbaanglijden in de bergen tussen de bomen. Echt super tof was dat. In de middag gingen we met zijn allen kayaken. Het meer waarin we gingen kayaken was zo schoon, zei de gids, dat we eruit konden drinken. Dat hebben we dus ook gedaan. De volgende dag konden we ons opmaken voor een rit tussen de zeven meren door met geweldige uitzichten. Ook hebben we in drie van de zeven meren gezwommen, wat vrij koude meren waren. ook staat Bariloche bekent om zijn uitgaansgelegenheden. Wij hadden op vrijdag met zijn allen afgesproken dat we er op zaterdag heen zouden gaan en de zondag alleen wat in de middag zouden doen. Maar op dit tijdstip aangekomen haakte iedereen af, zodat de andere NL’er en ik alleen over zijn gebleven, waardoor we dus niet uit konden.
Maar we zouden dus de woensdag gaan. Dus zo gezegd zo gedaan, waren verdomme alle disco’s dicht. Hiermee kan ik natuurlijk niet thuis komen in Perez. Naar Bariloche gaan zonder een disco te bezoeken. Maar het reisje was gewoon echt super super leuk, mooi en tof.

Eigenlijk ben ik dit verhaaltje helemaal niet meer in de zon op de laptop aan het schrijven. Het is nu ongeveer twee weken later dat ik dit verhaaltje aan het afmaken ben. Ik kan jullie dus ook weer met nieuw nieuws verblijden, zoals carnaval, concert en piketeros.

Eerst ga ik het filosofisch hebben over het ‘missen’. Veel mensen vragen hier of ik Nederland, familie, vrienden en het eten van Nederland niet mis. Ja, natuurlijk mis ik dat. Ik zou nu best een dag terugwillen om ff Nederlands te doen. Met mijn Nederlandse familie lekker te barbecueën of met vrienden in het kooitje te voetballen. Dit soort dingen mis ik. Maar ik zal er niet eerder voor terug willen naar Nederland. Want de mensen hier ga ik denk nog meer missen. Dit komt omdat ik weet dat ik deze mensen hier misschien wel nooit meer zie, of heel weinig. Dat wordt dus pas echt missen. Daarom geniet ik ook echt van dit jaar en probeer ik er alles uit te halen. Want ja, ik ben er uiteindelijk maar een jaar. Waarin ik de dingen in Nederland mis, maar ik hier maar een jaartje heb wat zo ontzettend snel gaat.

De afgelopen twee weken waarin ik geen verhaal aan het schrijven was zijn er weer hele leuke en rare dingen gebeurd. Zo zijn we naar een concert van de cumbia band ‘Los Palmeras’. Zoek waar op in Youtube en later in deze verhaal geef ik ook wel een link. Ook is er hier in ons dorp Perez een gigantische storm met zelfs een tornado. Gelukkig leef ik nog en is er bij ons huis niks aan de hand. Bij sommige huizen is het dak er afgewaaid en ook lag er voor een paar dagen de stroom eruit en is er zelfs water in huizen ingedrongen, waardoor er zelfs in huizen een laag water stond.

Ik ben ook nog een officiële trouwerij geweest. In een soort van gemeentehuis. Deze trouwerij was van een neef. Maar het was geen trouwfeest, niks. Alleen handtekening zetten onder het testament. Het feestje hadden ze al eerder gedaan. Deze dag was precies op de dag dat er piketeros waren. Dit zijn mensen die niet werken, nooit wat doen en alleen maar om geld demonstreren. Vervolgens geeft de overheid hun geld, elektriciteit, huizen, kleren en eten. Zodat ze helemaal niet meer gaan werken, want ja ze krijgen toch alles al. Dit wekt frustraties op bij de bevolking die hard werkt. Want die zien mensen die niks doen, meer krijgen van de overheid dan dat zij verdienen. Daarbij komt ook nog dat de piketeros gewelddadige acties houden. Zoals straten afzetten, geld vragen als je er doorheen wil en als je niet betaald beroven ze je. Ze steken dingen in de brand, gooien met molotovcocktails.

Ze waren dus ook die dag bij het gemeentehuis. Gelukkig waren ze nog niet begonnen en konden veilig naar binnen en ook nog naar buiten.

Afgelopen weekend zijn mijn gastfamilie en ik naar het carnavalsgebied van Argentinië geweest. Dit was dus een groot spektakel. Het is gewoon zoals je verwacht van carnaval. Van die mooie wagens, van die kostuums met veren en mooie vrouwen met weinig bekleding. Hierbij spreken beelden toch meer en laat ik over dit onderwerp veel foto’s zien. Ook ben ik laatst met de familie uit eten geweest. Voor mijn half jarig bestaan hier. En ook hebben we vooral gegeten.

Muziek dit onderwerp komt een andere keer.

De groeten en laat een berichtje achter. Foto’s van carnaval etc, kun je vinden op www.picturetrail.com/niekvdb3

Ook heb ik nog steeds foto’s op.
www.picturetrail.com/niekvdb
www.picturetrail.com/niekvdb2

NTB



  • 14 Februari 2009 - 18:32

    Marja Kuijpers :

    Hallo Niek,

    Het is nog steeds erg leuk om alles wat je meemaakt te kunnen lezen!
    Wat een bijzonder jaar!

    Groeten,

    Marja Kuijpers College de Heemlanden

  • 15 Februari 2009 - 11:09

    Tantmaja:

    Hoi Niek,
    wat kan jij leuk schrijven, zeg. Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en wat er in je omgaat. Wat het "missen" betreft: wat je bedoelt, komt helemaal over! Eén van mijn motto's is: gewoon kan altijd nog! Laatste nieuws : Lennart woont nu in A'dam en Laurie gaat in maart naar New Zealand (engels leren), morgen moet ze afrijden.. Gisteren waren we op bezoek bij je opa en hij is supertrots dat hij kan e-mailen met jou!
    Love you, Maja.

  • 15 Februari 2009 - 19:11

    Jeannette Osse:

    Hoi Niek,
    Leuk om je verhaal over Bariloche te lezen. Wij zaten in Bariloche in een hotel, waar al die eindexamenklassen kwamen logeren, waardoor de liften verstopt zaten, er midden in de nacht geintjes werden uitgehaald met de telefoon, etc.: grappig, dat jij nu waarschijnlijk in hetzelfde hotel zat!
    Fijn, dat je het zo naar je zin hebt met je Argentijnse familie; we zijn natuurlijk erg benieuwd naar al je verhalen als je straks weer gewoon op de Wagenhoeve bent. Geniet nog maar volop in dit bijzondere jaar. Jouw Spaans haal ik in ieder geval niet meer in.
    Veel groetjes uit Houten, Helm en Jeannette

  • 16 Februari 2009 - 10:02

    Jelmer:

    Wij willen ook best wel een dagje naar Argentinië hoor. Een dagje barbecueën of voetballen in een kooitje. Geen probleem!

  • 18 Februari 2009 - 01:44

    Cecile:

    Ha die Niek,

    Ik heb nu nachtdienst en ben weer helemaal bijgelezen.Ik stort me ook op de spaanse les, want wij vertrekken 3 april voor bijna een maand naar Mexico, Guatamala en Belize.We hebben er erg veel zin in.Ik moet me nog wel inlezen in de Maya cultuur, maar dat moet lukken. Ik heb nog 7 weken om me voor te bereiden.Geniet van je laatste maanden in Argentinië.
    Lieve groet,

    Cecile.

  • 18 Februari 2009 - 17:49

    Opa Zegger:

    Met veel belangstelling je verhaal gelezen.
    Ik lees wel dat het pad van de hedendaagse jeugd ook niet over rozen gaat.
    Niek wil je voor mij eens informeren hoe het met pluisje gaat?

  • 22 Februari 2009 - 10:02

    Marian:

    hoi niek.
    we zijn net terug uit oostenrijk en ik zit nu bij opa je stukkie te lezen. Veel had ik algehoord van je maar wel leuk om weer eens te lezen. skien was weer super, de reis heen en terug flitsend snel, de sneeuw kon niet beter. dinsdag had het gesneeuwd, dus lekker in de "tiefschnee" aan de gang. Ik kon ze aardig bijhouden die 2 beulen.
    Zoals altijd vroeg uit bed, snel naar de lift, om 11.00 uur een snel kopje koffie oid, nog snel weer even skien in de tijd dat anderen eten, want dan is het lekker rustig, om 13.30 snel even eten en dan skien tot 16.00 uur. Je snapt wel dat ik niet voor de rust hoef te gaan skien! Ons "sletje"zat nog steeds steeds bij de Almlift, alleen er is nu geen sleeplift meer maar een gondel naar de top!
    de laatste dag heb ik op Lian haar huurskies geskied, super ging dat. Volgend jaar heb ik ook nieuwe huurskies. Toen Mannie (Age zijn vriend van de skiestalling ) mijn skies zag, zei hij "goed voor de Vlooienmarkt".
    nou Niek we gaan Jip ophalen. kusjes je Moessie.

  • 22 Februari 2009 - 19:21

    Eveline:

    Hey. Wat leuk allemaal om te lezen. Had al een keer eerder je site bezocht, maar had nog geen berich achtergelaten. Je bent alweer een tijdje weg. Gaaf hoor. Zo n heel jaar leer je een land pas echt goed kennen. Ik ben benieuwd je eens te spreken als je terug bent. Ik woon ook alweer sinds jullie in Den Haag. Wat echt heel goed bevalt. Ik denk dat jouw Spaans beter is dan mijn Haags dat wel ;). Hey enjoy your trip! En leer ze beschuit fluiten (als ze dat hebben.) Haha good old memories. Groetjes van de oppas. ;)!

  • 03 Maart 2009 - 09:24

    Laurie:

    Niek!

    Wat maak je veel mee man! Echt super om te lezen. Echt fijn dat je het zo naar je zin hebt en je zo geniet.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Pérez

Mijn eerste reis

Highschool programma

Recente Reisverslagen:

21 April 2009

abril

04 Maart 2009

foto's

13 Februari 2009

Bariloche etc

07 Januari 2009

foto's

07 Januari 2009

foto's
Niek

Actief sinds 20 Juli 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 16598

Voorgaande reizen:

03 September 2011 - 28 Januari 2012

New York

24 Juli 2008 - 21 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: